Od 1 lipca 2013 r. zmienił się system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miasta Stargard. Dotychczas właściciele nieruchomości sami zawierali umowy na odbieranie odpadów komunalnych z ich nieruchomości. Od 1 lipca to gmina przejęła ten obowiązek obejmując nieruchomości zamieszkałe gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi (GSGOK).
W związku z tym, że GSGOK objęte zostały nieruchomości zamieszkałe - to fakt zamieszkiwania danej nieruchomości zobowiązuje właściciela do złożenia deklaracji i naliczenia odpowiedniej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
I tak:
- za zamieszkiwanie nieruchomości w okresie od 1 lipca 2013r. do 31 grudnia 2015r. opłata za gospodarowanie odpadami winna być naliczana wg metody od powierzchni lokalu mieszkalnego na drukach będących załącznikami do uchwały Nr XXIV/271/2012 Rady Miejskiej w Stargardzie Szczecińskim z dnia 18 grudnia 2012r. (Dzu. Urz. Województwa Zachodniopomorskiego z 2013r. poz. 746 i 1684) – niezależnie od tego kiedy jest składana.
Pliki do pobrania tutaj
- za zamieszkiwanie nieruchomości w okresie od 1 stycznia 2016r. opłata za gospodarowanie odpadami winna być naliczana wg metody od gospodarstwa domowego na drukach będących załącznikami do uchwały Nr XII/121/2015 Rady Miejskiej w Stargardzie Szczecińskim z dnia 27 października 2015r. (Dz. Urz. Województwa Zachodniopomorskiego
z 2015r. poz. 4257)
Pliki dla zabudowy jednorodzinnej do pobrania tutaj
Pliki dla zabudowy wielorodzinnej do pobrania tutaj
Do uchwały Nr XII/121/2015 Rady Miejskiej w Stargardzie Szczecińskim z dnia 27 października 2015r. (Dz. Urz. Województwa Zachodniopomorskiego z 2015r. poz. 4257) załączone są 4 istotne załączniki:
WAŻNE: JEDNA DEKLARACJA SKŁADANA JEST NA WYŁĄCZNIE JEDEN BUDYNEK – DOTYCZY TO ZARÓWNO BUDYNKÓW JEDNORODZINNYCH JAK I WIELORODZINNYCH.
TERMINY SKŁADANIA DEKLARACJI:
Zgodnie z art. 6m ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację naliczającą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od zamieszkania na danej nieruchomości mieszkańca .
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty, tak jak dotychczas, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany.
Pierwszą nową deklarację naliczającą opłatę
wg metody od gospodarstwa domowego
należało złożyć do 14 stycznia 2016r.
Przez właściciela nieruchomości - rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
W przypadku zabudowy wielorodzinnej obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową (art. 2 ust. 2 pkt 3 ustawy).
Ponadto, w przypadku gdy obowiązki ustawy dotyczą więcej niż jednego podmiotu dopuszcza się wprowadzenie tzw. umowy, w której wskazuje się podmiot obowiązany do wykonywania zapisów ustawy (art. 2, ust. 2 pkt 2a ustawy).
SKŁADANIE DEKLARACJI – PODPIS POD DEKLARACJĄ:
- Podmiot zobowiązany: Spółdzielnia Mieszkaniowa
- Podpis: Członkowie zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej
- Podstawa: wpis w KRS
- Podmiot zobowiązany: Wspólnota Mieszkaniowa
- Podmiot zobowiązany: Wspólnota Mieszkaniowa
- Podpis: Członkowie zarządu nieruchomością wspólną
- Podstawa: uchwała powołująca członków zarządu nieruchomością wspólną
- Podmiot zobowiązany: właściciel nieruchomości
- Podpis: Pełnomocnik (osoba / osoby posiadające pełnomocnictwo od właściciela nieruchomości lub od członków zarządu określonych w uchwale powołującej członków zarządu)
- Podstawa: Dokument pełnomocnictwa (na zasadach ogólnych dotyczących składania pełnomocnictw) oraz uchwała powołująca członków zarządu w przypadku reprezentowania członków zarządu)
- Podmiot zobowiązany: osoba lub osoby wskazane w umowie
- Podpis: osoba lub osoby wskazane w umowie
- Podstawa: umowa o której mowa w art. 2, ust.2 pkt 2a ustawy, w formie pisemnej
PEŁNOMOCNICTWO
Każdy właściciel nieruchomości ma prawo udzielić pełnomocnictwa do reprezentowania go przed organem administracji samorządowej jakim jest Zarząd Usług Komunalnych w Stargardzie.
W przypadku reprezentowania właściciela nieruchomości przez pełnomocnika – należy przedłożyć PEŁNOMOCNICTWO
Pełnomocnictwo winno zostać zawarte na ustalonym wzorze.
Pełnomocnik działa w imieniu i na rzecz właściciela nieruchomości w zakresie udzielonego mu pełnomocnictwa.
Organowi do akt sprawy należy dostarczyć oryginał pełnomocnictwa lub wierzytelny odpis pełnomocnictwa.
Zgodnie z art. 137 §1 Ordynacji podatkowej pełnomocnikiem może być wyłącznie osoba fizyczna – nie jest dopuszczalnie udzielanie pełnomocnictw osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, której przepisy przyznają zdolność prawną. W takim przypadku pełnomocnikiem powinien być np. członek zarządu spółki administrującej wspólnotą.
Według przepisów ustawy o opłacie skarbowej opłacie tej podlegają dokumenty potwierdzające ustanowienie pełnomocnika oraz ich odpisy (wypisy).
Opłatę za udzielone pełnomocnictwo wnosi się w Urzędzie gminy właściwym dla siedziby Organu w którym przedkłada się pełnomocnictwo. W przypadku składania pełnomocnictwa w Zarządzie Usług Komunalnych w Stargardzie, opłatę za pełnomocnictwo należy wnieść w kasie Urzędu Miejskiego w Stargardzie ul. Czarnieckiego 17 lub w Ratuszu przy Rynku Staromiejskim.
Zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. O opłacie skarbowej (Dz.U. z 2015r. poz. 783 j.t.) wysokość opłaty wynosi 17 zł
NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁE
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych będą zobowiązani nadal posiadać umowy o odbiór odpadów komunalnych, zawarte na dotychczasowych zasadach (tj. z jednostką wywozową posiadającą wpis do rejestru działalności regulowanej).
Na terenie miasta Stargard funkcjonuje jeden stacjonarny Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) tzw. EKOPUKT zlokalizowany przy ul. Bogusława IV 15, do którego mieszkańcy objęci systemem, mogą dostarczać bezpłatnie odpady komunalne wytworzone w gospodarstwie domowym, których chcieliby się pozbyć szybciej, nie czekając na ustalony przez operatora termin odbioru, czynnego w dni
EKOPUNKT
czynne: od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 17.00
oraz
w soboty od 8:00 do 14:00
Właściciel nieruchomości w uzgodnieniu z operatorem gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (tj. MPGK Sp. z o.o.) zobowiązany jest zlokalizować miejsce gromadzenia odpadów komunalnych (miejsce posadowienia pojemników i worków na odpady):
Od 1 lipca 2013 roku gmina przejęła od właścicieli nieruchomości zamieszkałych obowiązki w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. W nowym systemie odpady komunalne powstające na nieruchomościach zamieszkałych odbierane są przez operatora systemu – MPGK Sp. z o.o. , który został wyłoniony w drodze przetargu ogłaszanego przez gminę. Dlatego też, po 1 lipca 2013r. właściciele nieruchomości zamieszkałych nie mogą zawierać umów z przedsiębiorcą odbierającym odpady z jego nieruchomości (jak to miało miejsce przed 1 lipca 2013 r.), lecz są zobowiązani wnosić do Zarządu Usług Komunalnych w Stargardzie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która zapewni właścicielom objętym systemem odbiór wszystkich zgromadzonych odpadów komunalnych i ich zagospodarowanie.
Od 1 lipca 2013r. właściciele nieruchomości zamieszkałych nie muszą zawierać umów z przedsiębiorcą odbierającym odpady z jego nieruchomości (jak to miało miejsce przed 1 lipca 2013 r.). Zarząd Usług Komunalnych w Stargardzie w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi zapewnia właścicielom objętym systemem odbiór wszystkich zgromadzonych odpadów komunalnych i ich za gospodarowanie. Podstawę naliczenia opłaty będzie stanowiła deklaracja złożona przez właściciela/i nieruchomości.
Właściciele nieruchomości zamieszkałych z dniem 1 lipca 2013 r. zostaną objęci gminnym systemem odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, w zamian za uiszczaną do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.